Muzica populara – „hit” or „shit”?


Tot butonand in cautarea unui post de radio care sa mearga pe starea mea sufleteasca de moment, am dat, intr-o zi, peste un post de radio local, la care se difuza muzica populara romaneasca. Nu mai ascultasem de mult populara, asa ca mi-am zis sa raman pe acel post, sa „vad” ce se mai intampla in domeniul asta.

Dezamagirea mea a fost mare, insa, pentru ca numai populara nu se putea numi. Mi-am dat seama ca ceea ce se compune, mai nou, in acest domeniu muzical este la un fir de ata distanta de manele, atat ca ritm, cat si ca versuri. Poate ati observat si voi: cantaretii de muzica populara apar ca ciupercile dupa ploaie, de nu ii mai poti tine minte pe toti si cu cat is mai multi, cu atat canta parca mai multe prostii. Nu zic, se mai compune si muzica de calitate, dar ori nu e promovata cum trebuie, ori e atat de rara, incat se pierde…

Va dau un exemplu de text al unui cantec cica popular, ca sa intelegeti mai bine de ce mie (si cred ca multora de varsta mea) mi se face scarba cand dau peste un post de muzica populara: „Ce te tii falos padurarule/ Crezi c-ai sa iubesti toate fetele/ Dac-ai pacalit, doua sau mai multe/ Nu-s ca celelalte, sunt fata cuminte.”

Intelegeti ce vreau sa spun? Dragii mei, daca si-n muzica populara ajungem sa vorbim numai de sex si „falos”, da-o-ncolo de treaba. Chiar ne-au murit scriitorii de valoare? Chiar nu mai gasim rime in limba asta romana?

Si te mai miri ca tinerii din ziua de azi fug ca dracul de tamaie de muzica populara. Pai cred si eu ca fug. Cel putin cei cu un pic de materie cenusie. Cum sa te simti bine si sa savurezi o melodie cand cel de la microfon canta: „Sac, sac, sac, ca n-am murit/ Dusmanii au innebunit/ Nu ma vad ei mort pe mine/ Ca Dumnezeu ma mai tine/ Ca mai pot si traiesc bine.” Jenant…

Daca ar fi sa ma gandesc ce inseamna pentru mine muzica populara romaneasca, as zice ca e un fel de intoarcere la radacinile existentei noastre, intoarcere la puritate, la simplitate, la aerul curat de la tara, unde ai vrea: „Sa-mi canti cobzar batran ceva/ Ceva ce stii mai bine/ Ca vin ti-oi da si bani ti-oi/ Si haina de pe mine”.

Pentru mine, cantecul popular si romantele pe care le cantau parintii nostri sunt adevarate perle, pe care, se pare ca le lasam acoperite de praf. Unde sunt petrecerile de odinioara, cand dupa cateva pahare de vin, rasuna incaperea de glasuri si romante pline de duh.

Muzica populara de acum si-a pierdut din suflet si s-a prostituat.
Mai toate televiziunile dedicate muzicii populare au cazut in pacatul comercial, iar cand vad si prezentatoarele urcate pe tocuri de 20 cm, cu fuste care mai de care mai scurte si cu silicoane la vedere, care cica ne ajuta sa intram in atmosfera muzicii lautaresti contemporane, mai ca-mi vine sa scot din pod pick-up-ul si vinilurile, sa ma ascund intr-un varf de munte, fara TV, fara radio, fara GPS si telefon mobil, si sa ma fac pierduta macar o saptamana, ascultand muzica populara romaneasca adevarata… „Saraca inima me/ Saraca inima me/ Iara incepe-a ma dure/ Iara incepe-a ma dure/ Hai, hai, inima, hai/ La multe rele ma dai.”

 

*** Acest articol face parte dintr-o serie de doua articole cu subiecte alese de mine.

Raul Lucian, un pasionat al restaurantului pizza cluj.

 

O noapte frumoasa!😉

3 thoughts on “Muzica populara – „hit” or „shit”?

  1. chariton spune:

    Nu confundati muzica populara autentica, cu toate scursurile alea muzicale!Avem f.multa muzica populara de f. buna calitate,dar din pacate nu este destul de difuzata!

Lasă un răspuns

